Metro - Maršrutky - Autobusy a trolejbusy
Metro
Bez metra by cestování po Moskvě bylo asi jen sotva možné. Denně se jím přepraví až několik milionů osob. Základní linkou je tzv. Kolcovaja linija, která tvoří vnitřní okruh kolem centra města spojující všechny ostatní linky. Na lince Kolcovaja jezdí metra ve velice krátkých intervalech, sotva odjede jedna souprava, už tu máte další. Nedávno byl vybudován také vnější okruh (Moscow central circle), který jezdí v kruzích dál od centra. Celkově má moskevské metro 14 tras (včetně centrálního okruhu a jedné linky monorailu). Provozní doba metra je od šesté hodiny ranní do jedné hodiny po půlnoci.
Lístky zakoupíte ve vestibulu na každé stanici metra. S předplacenou kartou Trojka vás jízdné vyjde levněji. Vzhledem k frontám, na které často narazíte u prodejních okének, je dobré koupit si lístek na několik jízd najednou. Aktuální informace o jízdném a o všem, co se týká metra, naleznete na stránkách moskevského metra.
Každá linka má jinou barvu a číslo. Každá stanice pak má svůj název, ale na rozdíl od Prahy i přestupní stanice v témže místě. Takže například když vystoupíte na červené lince na Ochotnyj rjad a přejdete na zelenou linku, bude se tato stanice jmenovat jinak, v tomto případě Teatralnaja.
Prohlídka metra
Moskevské metro je opravdu výstavní, nejkrásnější stanice se nacházejí právě na centrální kruhové lince (Komsololskaja, Barrikadnaja, Belorusskaja, Taganskaja, mimo kruhovou linku stojí za zhlédnutí např. Majakovskaja na zelené lince). Každá stanice je vyzdobena jinak, některé připomínají spíše paláce, někde jsou stropní mozaiky, busty a sochy významných osobností (včetně Lenina a Stalina…), jinde narazíte na řadové dělníky, revolucionáře a symboly připomínající nedávnou minulost. Oblíbenou turistickou atrakcí je projet si alespoň několik zastávek z centrální linky, např. začít na stanici Park kultury a objet půlkruh na stanici Komsomolskaja a vždy na stanici vyskočit a počkat na další soupravu. Pokud ale nechcete zažít neskutečnou masu lidí a metro přeplněné k prasknutí, vyhněte se dopravní špičce (začíná většinou mezi 7. až 9. hodinou ráno a 18. až 20. hodinou večer).
Maršrutky
Klasika ruské dopravy. Jedná se o osobní dodávky, s jistou mírou nadsázky řekněme mikrobusy. Každá maršrutka má svoji vytyčenou trasu, ale nemá jízdní řád. Jede se, když je plno, nebo když to řidič uzná za vhodné, případně když povolí pod nátlakem už dlouho čekajících nervózních pasažérů. Zastaví vám na některých zastávkách anebo na vaše přání kdekoliv na trase (i na zastávkách je lepší se připomenout, že chcete vystupovat). Užitečná je fráze „ostanovitě pažalsta“, tedy „zastavte, prosím“. Platí se přímo řidiči anebo pošlete drobné po ostatních cestujících (světe div se, ono to dojde až k řidiči). Jelikož maršrutky provozují soukromé osoby, cena není jednotná a v každé maršrutce je daná jiná taxa.
Autobusy, trolejbusy
Kromě metra a maršrutek tady fungují také autobusy a trolejbusy, méně často pak tramvaje. Na tyto dopravní prostředky, stejně jako na metro, lze také využít předplacenou kartu Trojka. Vozový park je v porovnání s českým o mnoho zastaralejší. Lístek na autobus a trolejbus si můžete zakoupit buď v automatech na některých zastávkách, nebo přímo u řidiče. Nastupuje se předními dveřmi, poté zasunete lístek do turniketu, který vás propustí dále do vozu. A tradá větší či menší rachotinou na výlet. Zajímavostí je, že trolejbusům visí z předního nárazníku na zem řetízky a hezky cinkají…
Autorkou textu je Pavla Tomášková, všechna práva na použití jakékoliv části textu vyhrazena.