V Holandsku (či správněji Nizozemsku) se cestuje skvěle! Je to země malá, hustě zalidněná, protkaná hustou sítí vodních i suchozemských komunikací. Takže následující kapitola je spíš o tom, jak snadno lze cestovat...
Cestování vlakem
Nizozemské vlaky jsou pohodlné a jezdí přesně. Nizozemci je hojně využívají na cesty do práce (pokud není vzdálenost možno zdolat na kole), proto mohou být ve špičkách celkem plné. Nestydí se jimi totiž jezdit ani manažeři.
Jeďte do Beneluxu v dobré partě
Do vlaku samozřejmě potřebujete jízdenku. Nizozemské dráhy (Nederlandse spoorwegen) směřují cestující k tomu, aby si jízdenky pořizovali v automatech, kterých je na nádraží spousta. Mají žlutou barvu a jsou umístěné zpravidla blízko vchodu do nádražní budovy. Už si ovšem ani nevzpomínám, kdy jsem naposledy viděla automat na hotové peníze. Snad ve všech se platí platebními kartami.
Jinak je obsluha snadná. Automat má dotykový displej. Pokud neovládáte nizozemštinu, klepnutím na piktogram britské vlajky přepnete průvodce do angličtiny. Zvolíte destinaci, 1. či 2. třídu, zda chcete cestovat dnes nebo chcete jízdenku bez data, zpáteční či jedna cesta, způsob platby, vložíte platební kartu a je to. Pokud si zvolíte jízdenku bez data, musíte si ji před nástupem do vlaku „orazit“ (stejně jako u nás v MHD). „Orážedla“ jsou zpravidla při vstupu na nástupiště nebo přímo na nástupišti.
Pokud ovšem jedete do Holandska s cizí (rozumějte vydanou jinde než v Nizozemsku) platební kartou, může se stát, že se pořízení jízdenky v automatu nezdaří. Pak vám nezbývá nic jiného než navštívit běžnou pokladnu. Počet pokladen je nízký, a proto se připravte, že na frekventovaných nádražích tam může být fronta. Navíc vám k ceně jízdenky naúčtují manipulační poplatek 0,50 €. Pokud platíte kartou (musí být kryta PINem), zaplatíte ještě navíc 1 €. Ale co se dá dělat, že?
Pokud trávíte v Holandsku delší dobu, např. studijní pobyt, vyplatí se pořídit si “voordeelurenabonnement“, který vám umožní cestovat vlakem (i jiných přepravců než NS) o 40 % levněji mimo špičku, tj. od 9:00 hodin. Donedávna to byla zvláštní karta, nyní zaplatíte částku 50 € a NS vám tuto službu či oprávnění přidají na kartičku (OV-chipkaart), kterou využíváte pro MHD. Sleva pak platí i pro další dvě osoby, které by s vámi cestovaly.
Na webových stránkách společnosti NS můžete vyhledat spojení a také pořídit jízdenku online. Naučí vás zde dokonce i obsluhovat ten výše zmiňovaný automat na jízdenky. Stránky jsou k dispozici i v angličtině.
Na začátku jsem napsala, že vlaky jezdí přesně. V zásadě ano, pokud je vlak opožděn, bude se vám vlakvedoucí ve vlaku rozhlasem neustále omlouvat a hlásit dobu zpoždění. Normálně hlásí jen „příští stanice je...“. Poměrně časté jsou však výluky a omezení na trati způsobená pracemi. Proto je dobré sledovat světelné tabule na nádraží, popřípadě před cestou mrknout na webové stránky drah.
Cestování MHD
Neboli městskou hromadnou dopravou. Než to začnu komplikovat, jen zmíním, že s jednou jízdenkou či spíše kartou můžete využívat MHD po celém Nizozemsku. Žádné shánění jízdenek v každém městě, do kterého přijedete! Není to geniální?!
Většina Holanďanů cestuje na čipovou kartu, tzv. OV-chipkaart, ze které se při cestách odečítají peníze. Ze začátku tady způsobilo největší skandál asi to, že si lidé po použití dopravního prostředku zapomněli označit konec cesty a systém jim tedy stále odečítal peníze z karty, i když už dávno seděli doma u televize. Proto teď v MHD v každé stanici kromě jejího názvu připomínají lidem, aby se nezapomněli „odčekovat“.
Na veřejných místech jsou umístěny automaty, kde si můžete na OV-chipkaart dobít kredit. Ovšem jedete-li do Nizozemska jako turista, nevyplatí se vám kartu si vyřizovat. Na nádražích a v prodeji jízdenek vám nabídnou jednorázové čipové karty, které jsou časově omezené. Pro samotný Amsterdam lze koupit jednodenní, dvoudenní či třídenní permanentku na všechny typy dopravy (autobus, tramvaj, metro, trajekt) za 16/21/26 €.
Informace o dopravním spojení najdete na portálu 9292. Nabízejí tu také zajímavou věc: Máte-li ve svém mobilu čtečku čárových kódů, můžete si vyhledané spojení uložit do mobilu. Jednoduše přejedete mobilem po nabídnutém kódu zobrazeném na monitoru vašeho počítače a je to!
Autem po Holandsku
Základní informace a odkaz na pravidla silničního provozu naleznete v kapitole Doprava do Holandska, takže teď už jen pár doporučení. Chcete-li cestovat po Holandsku autem, snažte se své cesty plánovat mimo dopravní špičky. To by se vám totiž mohlo stát, že na dlouhé desítky minut zaparkujete v dopravní zácpě. Velmi běžné je to hlavně v okolí velkých měst a v oblasti Randstadt (tedy Amsterdam – Den Haag – Rotterdam). Ranní a večerní zprávy ve všech rádiích dlouze vyjmenovávají, kde si postojíte.
Pozor na cyklisty! Nesetkáte se s nimi pouze na dálnici. I když mají většinou cyklistickou stezku, musí občas zkřížit vaši cestu. Cyklista je plnohodnotný účastník silničního provozu (to u nás řidiči nerespektují, že?). Pokud cyklostezka křižuje silnici a cyklista tam nemá značku „dej přednost v jízdě“, mívá přednost. Především, když přijíždí zprava. Pravidlo pravé ruky v Nizozemsku uplatníte často!
Ve srovnání s Čechy jsou Nizozemci ohleduplní řidiči. Pokud popeláři zablokují úzkou silnici, auta se za nimi řadí a čekají bez jediného zatroubení! Jsou také zruční. Troufli byste si parkovat u kanálu bez zábradlí? V Amsterdamu tam prý skončí jedno auto týdně. Ano, parkování ve městě není snadné. Čím blíže k centru, tím komplikovanější a dražší. Větší města jsou rozdělena na zóny. Parkovací automaty ale často neberou mince, pouze karty.
Pohonné hmoty v Nizozemsku patří k nejdražším v Evropě. Lehce ušetříte, když natankujete v Německu. Pokud však cenu za cestování po Holandsku autem srovnáte s vlakovými jízdenkami, vyjde vás auto přece jen levněji.
Lodí po Holandsku
Mám několik přátel, kteří strávili nebo pravidelně tráví dovolenou v Holandsku na lodi. Jeden tam jezdí s rodinou a dvěma malými dětmi. Ti další jezdí s partou pařit. I Holanďané si pro večírky a oslavy narozenin pronajímají tzv. „party boat“. Na člunech plujících po kanálech a grachtech se už pořádají i svatební obřady.
K cestování po Holandsku si lze pronajmout hausbót, člun či jachtu. Na internetu nejdete velké množství nejrůznějších půjčoven (například Le boat, Locaboat, Charterboat24 a další). Často nemusíte mít ani žádné zkušenosti. Mělo by vám však být minimálně 21 let. Pronajímatel vás při převzetí lodi „proškolí“ a seznámí s pravidly lodní dopravy. Při pronájmu větší lodě se musíte prokázat průkazem kapitána. Existuje spousta pravidel, která musí kapitán lodi dodržovat.
Pokud si pronajímáte loď pro vnitrozemskou plavbu, nepřejí si zpravidla pronajímatelé, abyste vyplouvali na volné moře.
Loď dostanete s plnou nádrží paliva a taky vody. Tedy ta voda má být v zásobníku a používá se na vaření a mytí. Pokud ji máte v podpalubí, loď reklamujte, protože se vám asi brzy potopí. :-) Obojí vám (pokud máte loď pronajatou na cca týden) většinou postačí na celou plavbu. Na konci plavby pronajímatel dotankuje palivo do výše plné nádrže a nechá vás zaplatit skutečnou spotřebu.
Kotvit můžete buď v marínách, kde to bývá za poplatek, ale můžete tam využít sociální zařízení a často i kuchyňku. Nebo lze také kotvit volně v přírodě u mola, není-li tam zákaz. Připravte si drobné, abyste mohli zaplatit za zvednutí mostů. Poplatky se pohybují v částkách několika eur. Požadovaný obnos vložíte do dřeváku, který vám obsluha spustí dolů, most se zvedne, vy projedete. Na vrácení přeplatku není čas. Večer to obsluha zapíchne a až do rána vám nikdo most nezvedne. Takže pozor na to.
Autorkou textu je Lenka Havrdová, všechna práva na použití jakékoliv části textu vyhrazena.